English   |   Türkçe
Ving Çun ve Yer Dövüşü-1
Görüntülenme Sayısı: 127

Ving Çun Geleneğinde Yer Dövüşü Var mıdır?

Ving Çun’un özüne dair tartışmaların bir kısmı yer dövüşü üzerine yapılmaktadır. Esasen bu konu üzerinden yapılan tartışmalar Ving Çun camiasında gelenekselciler ve modernlik yanlıları olarak bir ayrışmaya da sebep olabilmektedir.  Bu yazımda Ving Çun ve yer dövüşüne yer vermeye çalışacağım.

Ving Çun ve yer dövüşü konusunda genel kabul gören fikir, Ving Çun geleneğinde yer dövüşü olmadığı yönündedir. Bununla birlikte, hepimizin bildiği gibi, Ving Çun’un temellerini Ng Mui ve Yim Ving Çun adlı iki bayan şekillendirmiştir. Yine hepimizin bildiği bir diğer husus ise bir bayana yapılması en muhtemel saldırıların bayanı yere düşürme amacıyla olması ihtimalinin büyüklüğüdür. Hatta hatırlanacağı üzere Yim Ving Çun kendisiyle zorla evlenmek isteyen birisine karşı koymak için dövüş sanatı öğrenmeye başlamıştı. Ving Çun’un gerçek saldırılara yönelik korunma amacıyla bayanlar tarafından şekillendirildiği düşünülürse, Ving Çun’da yer dövüşü yoktur demek Ving Çun’un ortaya çıkış mantığına ters düşmektedir. Bu nedenlerle, benim şahsi kanaatim Ving Çun’un aslında yer dövüşüne yönelik uygulamaların bulunabileceği yönündedir.

Ancak, zaman içerisinde bu sanat nesilden nesile aktarılırken aradaki dönemde yer dövüşüne yönelik uygulamaların gerekli ihtimamı görmeyerek kaybolması vuku bulmuş olabilir. Yer tekniklerinin uygulanmaması ve zaman içinde önemini ve birikimin kaybetmesinin muhtelif sebepleri olabilir. Ving Çun’u dünyaya tanıtan en son büyük usta olan Yip Man’ın Hong Kong’a geldiğinde Leung Bik gibi farklı ustalardan da dersler aldığı ve kendisini geliştirdiği bilinmektedir. Kendisi yer dövüşü görmemişse, öğretmemesini de normal karşılamak gerekir.

Yukarıda yazılanlar kişisel görüşümün tarihi perspektif çerçevesindeki genel algılamaya ters düştüğünü ortaya koymaktadır. Bu nedenle, aşağıda Ving Çun’a yer dövüşünün yeniden dahil edilmesini ele alacağım. 

Yer dövüşündeki eksiklik nedeniyle, gerçek dövüşte bireyin kendisini koruyabilmesine imkan tanıdığı iddia edilen Ving Çun’un, yere düşüldüğünde yetersiz kalacağını görmek mümkündür. Ayrışma da burada başlamaktadır. Bu eksiği gören ve Ving Çun’un teknikler listesi değil prensipler bütünü olduğunu düşünen bazı çağdaş Ving Çun uygulayıcıları Ving Çun prensiplerinin yerde de uygulanabileceğini iddia ederek, bu iddialarını uygulamaya başlamışlardır. Ving Çun’a yer dövüşünün adapte edilmesi bu şekilde başlamıştır.

Öte yandan, Ving Çun’un özünde olmağını iddia ettikleri şeylerin eklenmesinden memnuniyetsiz kalan grup ise bu tip değişikliklerin Ving Çun ruhunu zedelediğini öne sürerek modernizasyon çalışmalarına karşı cephe almışlardır. Bu sürecin doğal sonucu olarak, Ving Çun ekolleri arasında gelenekselci ve modernlik yanlısı anlayışlar oluşmaya ve gruplar arasında farklılaşmalar ortaya çıkmaya başlamış ve halen devam etmektedir.

Bu tartışmalar bir zamanların Türkiye’sinde yürütülmekte olan “Sanat sanat için midir, yoksa toplum için midir?” tartışmalarını andırır niteliktedir. Ving Çun dövüş içindir diyenler, Ving Çun’u yaşayan bir organizma gibi görmektedirler. Bu anlayışa göre; Ving Çun prensipleri değişen teknoloji, şartlar ve insan düşüncesine göre şekil alabilir, sürekli bir değişim içerisinde bulunabilir, bu sayede en etkin dövüş sanatı olma iddiasını koruyabilir. Ving Çun’un geleneksel uygulamaları arasında bulunmadığı söylenen yer dövüşü uygulamalarını Ving Çun prensipleriyle harmanlayarak sanata eklemek bu anlayışa sahip ustalarca son derece doğal görülmektedir.

Karşı düşünceye sahip kişiler nezdinde ise bu tip eklentiler Ving Çun ruhunu tahrip etmekte olup, Ving Çun Ving Çun olmaktan çıkmaktadır. Bununla birlikte, Ving Çun’da yer dövüşünün olmadığını iddia eden gelenekselcilerin içerisine düştüğü bir handikap, Ving Çun’un hangi evresinden itibaren olan/olmayan uygulamaların kabul/redde başlanacağıdır. Ng Mui’nin Yim Wing Tsun’a öğrettiği uygulamalarda mı kalınacaktır, Yim Ving Çun’un eşi ve çocuklarına öğrettiği uygulamalar mı Ving Çun’un özü kabul edilecektir? Yoksa Yip Man ustanın öğrettiği versiyon mu Ving Çun’un aslıdır. Tek başına bu bile dipsiz bir kuyudur, çünkü Ving Çun’a her usta bir şekilde bir şeyler eklemiştir. Örneğin Wong Wah Bo ile çalışan Leung Yee Tei, Ving Çun’a daha önce olmayan uzun sopa tekniklerini eklemiştir. Bu nedenle, Ving Çun’un orijinalinin ne olduğuna ve nelerin Ving Çun geleneğinde bulunmadığına karar vermek neredeyse imkânsıza yakındır.

Ayrıca, Ving Çun’da nelerin olup olmadığına yönelik bir gayrete anlam vermek de mümkün değildir. Söz ve güftesi aynı olan şarkıyı bile farklı sanatçılar farklı şekillerde yorumlayabilmektedir. Farklı kilo, boy ve kuvvete sahip insanların yaptığı bedensel hareketlerde kişilere göre yeni uygulama ve adaptasyonlar yapılmasını Ving Çun’un ruhunu zedeleyen bir unsur olarak görmek tartışmaya açık bir durumdur.

Geleneksel mi, Modernlik mi? Hangi Anlayış Doğrudur?  

Durum bu olduğuna göre hangi anlayışın daha doğru olduğuna bakmak gerekir. Benim nazarımda Ving Çun sadece şu veya bu kalıba sıkıştırılmayacak kadar engin boyutu olan bir sanattır. Ving Çun sıradan bir sportif etkinlik olabileceği gibi, ihtiva ettiği formlar ve his çalışmaları sayesinde özellikle ileri yaşlar için son derece fonksiyonel bir sağlık terapisi veya en acımasız dövüşlerden uygulayıcısını kurtaracak etkin bir savunma sanatıdır. İsteyen Ving Çun’un bu özellikleri arasından arzu ettiğini alıp, ona yönelik bir çalışma yapabilir.

Eğer bir kişi sadece spor yapmak ve ter atmak istiyorsa önündeki onlarca spor çeşidi arasından Ving Çun’u seçebilir. Sonuç olarak antrenman sırasında bedensel bir aktivite yapılmaktadır ve Ving Çun derslerinde etkin bir sportif faaliyet gerçekleşmektedir. Sadece spor olsun diye Ving Çun’a başlayan kişi spor yapma amacına ulaşmış olur. Spor olsun diye bir faaliyet ararken, bizim dersimiz duymuş veya görmüş, ortam ve dostluk hoşuna gitmiş ve Ving Çun’a başlamış öğrencilerim olmuştu. Onlara spor olsun diye Ving Çun öğretmiştim.

Tai Chi veya benzeri form çalışmalarına dayalı branşları seven bireyler ise Ving Çun’un form çalışmalarından istifade edebilir. Ving Çun içinde bulunan Siu Nim Tau, Cham Kiu, Biu Tze formları ve Chi Sau antrenmanları kişinin bu talebine cevap verebilir.

Diğer taraftan, Ving Çun pek çok kişi için etkili bir savunma sanatıdır. Bu kişiler için de Ving Çun’un dövüşme kapasitesi en önemli faktördür. Bu noktada, yer dövüşü uygulamalarını da kapsayan bir Ving Çun çok daha tercih edilebilir bir Ving Çun’dur.

Sonuç olarak, ne Ving Çun’un içinde yer dövüşü istemiyoruz diyenler ne de Ving Çun’da yer dövüşü lazım diyenler yanlış içerisinde değillerdir. Bu konu bireyin inisiyatifindedir. Eğer dövüş için Ving Çun yapılacaksa yer dövüşü eklenmiş bir Ving Çun çok daha tercih sebebi iken, sadece spor olsun veya formlar bana yeter diyen kişiler için yer dövüşü olmayan bir Ving Çun uygun olabilmektedir.

Bu konuyu müteakip 2 yazımda daha ele almaya devam edeceğim. 
 
 
2022 © | Official Web Site of Sihing Hasan AKIN'ın Resmi Web Sitesi © 2009 AWTE.ORG