Ving Çun Geleneğinde Yer Dövüşü Var mıdır?
Ving Çun’un
özüne dair tartışmaların bir kısmı yer dövüşü üzerine yapılmaktadır. Esasen bu
konu üzerinden yapılan tartışmalar Ving Çun camiasında gelenekselciler ve modernlik
yanlıları olarak bir ayrışmaya da sebep olabilmektedir. Bu yazımda Ving Çun ve yer dövüşüne yer
vermeye çalışacağım.
Ving Çun ve yer
dövüşü konusunda genel kabul gören fikir, Ving Çun geleneğinde yer dövüşü olmadığı
yönündedir. Bununla birlikte, hepimizin bildiği gibi, Ving Çun’un temellerini
Ng Mui ve Yim Ving Çun adlı iki bayan şekillendirmiştir. Yine hepimizin bildiği
bir diğer husus ise bir bayana yapılması en muhtemel saldırıların bayanı yere
düşürme amacıyla olması ihtimalinin büyüklüğüdür. Hatta hatırlanacağı üzere Yim
Ving Çun kendisiyle zorla evlenmek isteyen birisine karşı koymak için dövüş
sanatı öğrenmeye başlamıştı. Ving Çun’un gerçek saldırılara yönelik korunma
amacıyla bayanlar tarafından şekillendirildiği düşünülürse, Ving Çun’da yer
dövüşü yoktur demek Ving Çun’un ortaya çıkış mantığına ters düşmektedir. Bu nedenlerle,
benim şahsi kanaatim Ving Çun’un aslında yer dövüşüne yönelik uygulamaların
bulunabileceği yönündedir.
Ancak, zaman
içerisinde bu sanat nesilden nesile aktarılırken aradaki dönemde yer dövüşüne
yönelik uygulamaların gerekli ihtimamı görmeyerek kaybolması vuku bulmuş
olabilir. Yer tekniklerinin uygulanmaması ve zaman içinde önemini ve birikimin
kaybetmesinin muhtelif sebepleri olabilir. Ving Çun’u dünyaya tanıtan en son büyük
usta olan Yip Man’ın Hong Kong’a geldiğinde Leung Bik gibi farklı ustalardan da
dersler aldığı ve kendisini geliştirdiği bilinmektedir. Kendisi yer dövüşü
görmemişse, öğretmemesini de normal karşılamak gerekir.
Yukarıda
yazılanlar kişisel görüşümün tarihi perspektif çerçevesindeki genel algılamaya
ters düştüğünü ortaya koymaktadır. Bu nedenle, aşağıda Ving Çun’a yer dövüşünün
yeniden
dahil edilmesini ele alacağım.
Yer dövüşündeki eksiklik
nedeniyle, gerçek dövüşte bireyin kendisini koruyabilmesine imkan tanıdığı
iddia edilen Ving Çun’un, yere düşüldüğünde yetersiz kalacağını görmek
mümkündür. Ayrışma da burada başlamaktadır. Bu eksiği gören ve Ving Çun’un
teknikler listesi değil prensipler bütünü olduğunu düşünen bazı çağdaş Ving Çun
uygulayıcıları Ving Çun prensiplerinin yerde de uygulanabileceğini iddia ederek,
bu iddialarını uygulamaya başlamışlardır. Ving Çun’a yer dövüşünün adapte
edilmesi bu şekilde başlamıştır.
Öte yandan, Ving
Çun’un özünde olmağını iddia ettikleri şeylerin eklenmesinden memnuniyetsiz
kalan grup ise bu tip değişikliklerin Ving Çun ruhunu zedelediğini öne sürerek modernizasyon
çalışmalarına karşı cephe almışlardır. Bu sürecin doğal sonucu olarak, Ving Çun
ekolleri arasında gelenekselci ve modernlik yanlısı anlayışlar oluşmaya ve
gruplar arasında farklılaşmalar ortaya çıkmaya başlamış ve halen devam
etmektedir.
Bu tartışmalar
bir zamanların Türkiye’sinde yürütülmekte olan “Sanat sanat için midir, yoksa
toplum için midir?” tartışmalarını andırır niteliktedir. Ving Çun dövüş içindir
diyenler, Ving Çun’u yaşayan bir organizma gibi görmektedirler. Bu anlayışa göre;
Ving Çun prensipleri değişen teknoloji, şartlar ve insan düşüncesine göre şekil
alabilir, sürekli bir değişim içerisinde bulunabilir, bu sayede en etkin dövüş
sanatı olma iddiasını koruyabilir. Ving Çun’un geleneksel uygulamaları arasında
bulunmadığı söylenen yer dövüşü uygulamalarını Ving Çun prensipleriyle
harmanlayarak sanata eklemek bu anlayışa sahip ustalarca son derece doğal
görülmektedir.
Karşı düşünceye
sahip kişiler nezdinde ise bu tip eklentiler Ving Çun ruhunu tahrip etmekte
olup, Ving Çun Ving Çun olmaktan çıkmaktadır. Bununla birlikte, Ving Çun’da yer
dövüşünün olmadığını iddia eden gelenekselcilerin içerisine düştüğü bir
handikap, Ving Çun’un hangi evresinden itibaren olan/olmayan uygulamaların
kabul/redde başlanacağıdır. Ng Mui’nin Yim Wing Tsun’a öğrettiği uygulamalarda
mı kalınacaktır, Yim Ving Çun’un eşi ve çocuklarına öğrettiği uygulamalar mı
Ving Çun’un özü kabul edilecektir? Yoksa Yip Man ustanın öğrettiği versiyon mu
Ving Çun’un aslıdır. Tek başına bu bile dipsiz bir kuyudur, çünkü Ving Çun’a
her usta bir şekilde bir şeyler eklemiştir. Örneğin Wong Wah Bo ile çalışan
Leung Yee Tei, Ving Çun’a daha önce olmayan uzun sopa tekniklerini eklemiştir.
Bu nedenle, Ving Çun’un orijinalinin ne olduğuna ve nelerin Ving Çun
geleneğinde bulunmadığına karar vermek neredeyse imkânsıza yakındır.
Ayrıca, Ving
Çun’da nelerin olup olmadığına yönelik bir gayrete anlam vermek de mümkün
değildir. Söz ve güftesi aynı olan şarkıyı bile farklı sanatçılar farklı
şekillerde yorumlayabilmektedir. Farklı kilo, boy ve kuvvete sahip insanların
yaptığı bedensel hareketlerde kişilere göre yeni uygulama ve adaptasyonlar
yapılmasını Ving Çun’un ruhunu zedeleyen bir unsur olarak görmek tartışmaya
açık bir durumdur.
Geleneksel mi, Modernlik mi? Hangi Anlayış Doğrudur?
Durum bu
olduğuna göre hangi anlayışın daha doğru olduğuna bakmak gerekir. Benim
nazarımda Ving Çun sadece şu veya bu kalıba sıkıştırılmayacak kadar engin
boyutu olan bir sanattır. Ving Çun sıradan bir sportif etkinlik olabileceği
gibi, ihtiva ettiği formlar ve his çalışmaları sayesinde özellikle ileri yaşlar
için son derece fonksiyonel bir sağlık terapisi veya en acımasız dövüşlerden
uygulayıcısını kurtaracak etkin bir savunma sanatıdır. İsteyen Ving Çun’un bu
özellikleri arasından arzu ettiğini alıp, ona yönelik bir çalışma yapabilir.
Eğer bir kişi
sadece spor yapmak ve ter atmak istiyorsa önündeki onlarca spor çeşidi
arasından Ving Çun’u seçebilir. Sonuç olarak antrenman sırasında bedensel bir
aktivite yapılmaktadır ve Ving Çun derslerinde etkin bir sportif faaliyet
gerçekleşmektedir. Sadece spor olsun diye Ving Çun’a başlayan kişi spor yapma
amacına ulaşmış olur. Spor olsun diye bir faaliyet ararken, bizim dersimiz
duymuş veya görmüş, ortam ve dostluk hoşuna gitmiş ve Ving Çun’a başlamış
öğrencilerim olmuştu. Onlara spor olsun diye Ving Çun öğretmiştim.
Tai Chi veya
benzeri form çalışmalarına dayalı branşları seven bireyler ise Ving Çun’un form
çalışmalarından istifade edebilir. Ving Çun içinde bulunan Siu Nim Tau, Cham
Kiu, Biu Tze formları ve Chi Sau antrenmanları kişinin bu talebine cevap
verebilir.
Diğer taraftan, Ving
Çun pek çok kişi için etkili bir savunma sanatıdır. Bu kişiler için de Ving
Çun’un dövüşme kapasitesi en önemli faktördür. Bu noktada, yer dövüşü
uygulamalarını da kapsayan bir Ving Çun çok daha tercih edilebilir bir Ving
Çun’dur.
Sonuç olarak, ne
Ving Çun’un içinde yer dövüşü istemiyoruz diyenler ne de Ving Çun’da yer dövüşü
lazım diyenler yanlış içerisinde değillerdir. Bu konu bireyin inisiyatifindedir.
Eğer dövüş için Ving Çun yapılacaksa yer dövüşü eklenmiş bir Ving Çun çok daha
tercih sebebi iken, sadece spor olsun veya formlar bana yeter diyen kişiler
için yer dövüşü olmayan bir Ving Çun uygun olabilmektedir.